Lesotho! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Roelof Groot - WaarBenJij.nu Lesotho! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Roelof Groot - WaarBenJij.nu

Lesotho!

Door: roelof

Blijf op de hoogte en volg Roelof

02 Juli 2005 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hier weerr een update, de vorige was van nog een tijdje terug en ik heb weer een hoop meegemaakt!

Twee weken geleden zijn we nar Lesotho gegaan.
Donderdag was een naitoale feestdag, dus flink overgewerkt de rest van de week en vrijdag vrij, op naar Lesotho! Woensdagavond door de boys en girls in joburg uitgenodigd voor de verjaardagsparty van Ate, Bart, Gijs en Jimmy. Voor de zoveelste keer weer debeest uithangen in joburg, altijd gezellige toffe feesten daar.
Bleek dat de buurjongen van hun ook een feest gaf, dus met zn alen daar even gespot.
Bleek dat de dresscode 'slut' was, een bar der bij met allerlei gratis drank, en toen ik tijmen voorbij zag stuiteren met een fles black label, en fredje aan de paal voor het paaldansen zag hangen, besefte ikme dat het toch wel een mooi feestje was.
Vervolgens viel de barman door de glazen bar, en was het na nog een paar drankjes weer tijd om nar het eigenlijke feest te gaan. Mooi feest, en wer heerlijk wezen tukken. De volgende ochtend op naar Lesotho!

We hadden twee auto's gehuurd, die goed werk hebben geleverd. WE kwamen bij het vallen van de avond bij de grens aan, en na de paspoort controle hbben we ons pad vervolgt. Ik had er wat over gelezen, Lesotho, een van de armere landen ter wereld, mensen rijden nog met paard en wagen, een mooi land in de bergen, gemiddeld boven de 1000 Meter above sealevel. Maar het eerste wat we zagen waren gewoon dikke huizen, en goede wegen. Alhewel direct buiten het centrum van de hoofdstad waren ze aardig karig met de voorziening van verkeersborden, meteen de weg kwitjt, maar toen bleek dat we gelukkig goed hadden gekozen, reed jan in een pothole, en kregen we een lekke band. Gelukkig op een plek waar geen townships waren! Bij het band verwisselen bleek dat we een foute reserveband hadden, maar we waren met twee auto's dus in no-time de band er op en on our way to Malealea, waar de lodge was.
Na flink wat gerijd kwamen we er met de lonely planet niet helemaal uit waar we moesten zijn. Flink zoeken terwijl we zo nu en dan door een dorpje reden. Plotseling doemde daar een bord op, met Malealea-lodge er op. Ik stapuit om ye kijken wat er precies op staat, komen er vanuit een taxi-driver cafe, twee zwarten op me af. Of ik de weg kwijt was. Honderd keer gehoord dat je dan vooral niet moet zeggen dat je de weg kwijt bent, en wat doet meneer? Eeehhm ja we're looking for the Malealea lodge STOM STOM!!! Fredje zegt, snel zitten!! En ikkon net de deur dicht doen voor de mannen kwaad konden doen. Bij later naslaan van de LP bleek dat er dus gewwaarschuwt wordt vooral op te passen voor deze taxichauffeurs en die plek te mijden.
Goed, we hervonden onze weg na gekeerd te zijn en rechts af te slaan. bij het wederom passeren van de taxistandplaas, reed er een bakkie achter ons aan, en we dachten oh jee, wat gaat er nou gebeuren?
maar de beste heren sloegen ergens af, en wij konden weeer op weg.
op een gegeven moment hield het asfalt op, en moesten we over vrijwel onbegaanbare wegen. Het enige wat je zag was uitgesrtrekte landschappen en bergen, tequilaplanten langs de weg, en een sterrenhemel zomooi en helder!
Dat beloofde wat voor de morgen!!
Aangekomen bij de lodge zag er superleuk uit. Een cafeetje, kampvuurplek en traditionele Basotho (bevolking van Lesotho) -huisje om in te slapen.
Lekker opgewarmt bij het haardvuur en daarna lekker vroeg op bed.
De volgende mrgen, lekker koffie gemaakt, en gedoucht en toen voor het eerst in zn leven:::::::: PAARD RIJDEN!!!!
Fantastisch op zo'n beest. door de poort naar buiten wat een prachtige ongerepte natuur, miden in de drakensbergen!
door de authentieke dorpjes van ronde huises met rietendak, kindertjes die zaten te spelen mt water, mensn reden er op paarden door het veld, liepen met koeien en ezels. ect prachtig daar.
hardstikke warm, in de blote bast als een echte cowboy door de prairie HIE HA!!
jan kreeg dor hoe je je paard de sporen moest geven, da was wel even wennen, man je vliegt alle kanten op!!!!
echt prachtige natuur en dan langs bevroren watervalen of met het paard een berg pas beklimmen, en dan bovenaan een schapenhoeder die daar in zijn eentje in een hutje in de bergen woont. Groeten "Dumelang!" "Lekae?" en allemal lachen en vrolijke mensen.
toen afgestegen en heeft een klein jongetje ons naar een waterval gebracht, prachtig.
ton weer terug en bananen en apels uitgedeelt.
daarna weer door de maisvelden (mijn paard lustte dat wel) en naar beneden met het paard, door de prairie het paard de spoen geven en daarna door een stukje bos, eindigen bij een enorme canyon. bven aan stil gehouden, broodje gegeten heerlijk gechillt en in de verte hoorden we gegalm van zingende kinderen. daarna lopende naar beneden, rotsttekeningen bekeken, wat een klim!!!
nog even gevraagd en ja hoor ik kreeg luid en duidelijk van mezelf te horen wie de burgemeester van wezel was!
daarna weer terug naar de lodge.
voor het eten kwam er koor en een bandje uit het dor voor ons zingen.
supermooi koor, en die band dat was helemaal geweldig. die mensen hadden uit olieblikken, banden en blikjes gitaren en andere instrumnten gemaakt, echt heel erg tof
en...die jongens hadden na een cultureel festivalin london geld gekregen van een foundation om een cdtje op te nemen en..... die krijgen jullie nog te horen!!!
daarna gegeten (smerig!!!)
vuurtje gestookt in een ruimtemet een hele oude valse piano en heerlijk met de huishgenoten zitten kletsen overvan alles en nog wat onder het genot van een biertje een vuurtje en een thijmen die metal op een valse piano proberde te maken.
De volgende dag besloten verder te gaan, het land verkennen. Eerst heerlijk gedoucht koffie gemaakt en zijn maaike en ik nar een plaatselijk winkeltje gegaan om eieren te kopen.daar kwamen we nog een dansertje van de band tegen en die werd helemaal wild toen ikvertelde een cdtje te hebben gekocht.
daarna eitje gebakken en p we naar de hoofdstad toen we weg reden uit malealea zagen we hoe supermooi he land was, het heeft me echt wel geraakt. die mensen hebben niks,maar ze hoeven ook niks, zijn allemaal vriendelijk, en het is schrikbarend om te zien wat 75% aids met een land kan doen. nauwelijks oude mensen en bijna alleen maar kinderen. een gemiddelde levensduur van 37, en kinderen die het vee hoeden. Toch gewoon een superleuk volk dat trots is en door heeft dat streven naar rijkdom ook niet alles is. Ik vind het echt een heel erg mooiland.
Terwijl we daar reden wij naar iedereen zwaaien en de mensen allemaal terugzwaaien en soms zelfs dansen, vanuit de ingang van hun huisjes, vanaf een ezel, of een kar met takken om savonds op te stoken.
dichter bij de hoofdstad werd het anders, zag je tussen villa's golfplaten waar mensen onder woonden.
Daar getankt en zijn we dwars door het land gegaan op we naar de volgende lodge aan de andee kant van het land. op een gegeven moment hield het asfalt weer op en hebben we de rest van de dag tot het donker over gravelroads gereden telkens om gaten heen manouvrerend. het gekke was dat je echt het gevoel kreeg dat de mensen die je tegenkwam bijna nooit blanken hadden gezien. Sommigen begonnen spontaan te dansen en te lachen, andere dorpjes helemaal in het midden van het onherbergzame gebied, pakten de jongeren stenen om naar ons te gooien. ik was inmiddels gewend naar iedereen te zwaain en te groeten, en terwil hij de steen wilde gooien groette ik hem vriendelijk, en was die gekke lesothoaan van zn a propos en zag toch mar af van gooien. vervolens raakten we een beetje verdwaald en eindigden we in een dorp waar de weg eindigde. Na wat overleg met de taxichauffeurs weer op weg. langs prachtige wegen soms een half uur niet s dan niets gezien, niets dan prachtige bergen zo ver als je kijkt, het gevoel alsof je ergens in tibet rijdt, prachtig!
Of ineens langs de weg twee basotho mensen die daar stil staan, als zijn aan het mediteren, gekleed in een omgeslagen doek, kijkend naar de verte als in een trance, heel apart en mooi.
Dan weer twee ossen langs de weg die iets voortslepen en een man die ongelooflijk hard die beesten met een zweep afranselt wat dan toch weer minder fijn is om te zien. op een gegeven moment reden we langs een paar jongetes die sort van moie stenen uit de bergen hakten. wij een kilomter hoger op de berg stilsaan om van het uitzicht te genieten, kwamen de bandietjes aanrennen om ons stenen te verkope. vervolgens trots als een pauw dat we vroegen of ze bij ons op de foto wilden en thijmen liet ze zien hoe ze er op een foto uit zien.
Vervolges viel de nacht en reden we op 2800 meter, werd het behoorlijk koud en we waren nog lang niet bij de lodge. toen dacht jan, ik rijd hem op zn flikker en na af en toe stil gestaan te hebben om naar de mooie heldere sterrenhemel te kijken, kwamen we aan bij de lodge. de hele dag zie je niks dan niks en arme mensen...inens zie je een dam en een poort met bewakers, vette luxe daarbinnen. heerlijk gegeten, buffet en de ogen waren weer eens groter dan de buik aan kon. daarna het hotel was vol, hadden maaike en fredje geregeld dat we ergens ander s konden slapen. EEn dikke vette luxe villa! dat was wellekker! met een kachel in het huis en ja, als rolf een kachel ziet, moet daar vuur in he! bleek dat stomme ding zn pijp vol te zitten, en na het huis zwart van de rook te hebben gezet, nog een leker biertje gedronken en lekker met tijmen het 2 persoons bed ingekropen, wie mij weer met een paar heerlijke tijmn ruften wakker maakte.
Goed ontbeten n toen op weg naar Zuid-afrika! Weer thuis aangekomen, moe maar voldaan, wat een top-weekend!!
het weekend hiervoor waren we naar soweto en het apartheidsmuseum, en aankomende dinsdag ga ik reizn voor twee weken met jan, maar meer later daarover.
ik ga morgen ook even wat foto's er opknallen (op mijn msn webspace, waarvan het adres in eerdere berichten van dit weblog te vinden zijn) en ale fotos van iedereen op cd branden. als ik dan thuis kom, ga ik een mooi avondje voorbereiden, waarbij ik in een presentatie van foto's en supervette filmpjes jullie allemaal een idee kan geven hoe het was in zuid-afrika!! Dat lijkt mij echt superleuk en volgens mij weet ikwel een superleuke avond er mee te kunnen vullen!!
Zoals het er by the way nu naar uit ziet, en aanezien ik een beetje marge wil heben om de auto te verkopen, kom ikde 21ste of de 23ste terug, dus wie weet opmijn verjaardag, enfin, het is me allemaal wel weer welletjes, deze boygaat nog lekker een wijnje drinken vordat de huisgenoten en een par freunden uit Johannesburg Hatfield onveilig gaan maken, en deze jongen gaat lekker vroeg zijn bed in om morgen het afstudeerrapport af te ronden. Voor iedereen een dikke vette tot snel Ilove you all! En ehhmm ik zeg adios amigos!

rolf

• 03 Juli 2005 - 13:17

Astrid:

Hoi Rolf, Wauw wat een fantastisch verhaal! je kunt natuurlijk ook schrijver worden!want ik vind dat je heel boeiend en pakkend e.e.a. kan weergen! Heel veel succes morgen met de presentatie! dikke knuffel liefs mama

• 04 Juli 2005 - 13:20

Otto En Astrid:

Hoi pipo pracht verhaal!!
    Ik wens je vanmiddag heel veel succes bij T, zet hem op en niet te arro!
    Ciao