weeknd vor Lesotho - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Roelof Groot - WaarBenJij.nu weeknd vor Lesotho - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Roelof Groot - WaarBenJij.nu

weeknd vor Lesotho

Door: Roelof he

Blijf op de hoogte en volg Roelof

03 Juli 2005 | Zuid-Afrika, Pretoria

Helloeverybody!

daar is die weer, met weer een mooiverhaaltje voor het slapen gaan. zo zorgt die goeie ouwe rolf toch maar weer goed voor jullie!
waar zalik het verhaal beginnen?
er was eens (das moihe) een weekend
waarop he niet zo goed ging met de liefde. gelukkig had deze boy toen wat afleiding! Op vrijdag avond kwamen een paar vrienden uit joburg en twee meiden die ook in pretoria zaten.
wezen kingsen en hup de stad in, goed gefeest, als een malle wezen zuipen, en de volgende dag na 1,5 uur slaap op met het busje van bart naar het apartheidsmuseum.
wel apart.
bij binnenkomst wordt bepaald of je blank of zwart bent en moet je door die ingang naar binnen. dar werd meteen duidelijk dat in het oude zidafrika bij geborte wordt bepaald wat jij bent de rest van je lven, waarmee ook meteen veel dingen werden bepaald, zoals je kansen in het leven, waar je wel en niet mocht zitten, welke bussen je wel en vooral niet inmocht. als zwarte was je zwart, een kaffir, en mocht je niets, je mocht wonen waar deblanken je vertelde dat je mocht woenen, je mocht aleen zitten waar de blanken je vertelde dat je mocht zitten. en een goede baan? vergeet het maar, die waren voor de blanken, want zo dacht men, zwarten zijn nueenmaal een minder ras. de kleurlingn (mengelingen van maleisie, india, zwart, blank, maar vooral gewoon de indiaase bevoling waren 2erangs burgers waar de zwarten 3e rangs waren. zo ging het en had je commentaar kwam je op robbenisland terecht, waar je gemarteld werd.
een indrukwekkend museum, waar de hele gschiedenis wordt verteld. hoe heeft het toch zo kunnen komen?
Nadat zuidafrika door de engelsen geclaimt was en zij de slavernij afschaften, dachten de van holland afstamende boeren, dikke L, we trekken verder het land in, wij trekken ons niks aan van een london wat wij niet erkennen als regering.
de boeren trokken verder het land in, richting pretoria en omstreken.
de engelsen wilden dat die verdomde boeren onder hun bewind zouden vallen en stuurden de rooinekken (zoals de boeren de engelsen noemden).
er werd flink gevochten en de boeren bleken moeilijk te bevechten, terwijl ze guerill techniekn toepasten.
Toen bedacht een engelsman uit de hogere politiek dat concentratie kampen toch wel de beste oplossing was. alle vrouwen en kinderen van echtende boeren in concentratie kampen, wachten tot er enge ziektes uitbreken, en alle boerderijen platbranden; de verschroeide aarde politiek.
de mannen kwamen terug van de strijd en in plaats van hun vrouw en boerderij, vonden ze niets. dus werden ze gedwongen, gebrokn als ze waren naar de stad te trekken en werk te zoeken in de mijnen van johannesburg.
Er ontstond ton en soort nationalisme van de afrikaners(de boeren). en toen de engelsen het land zichzlf liet besturen, kwam na een tijdje de wet dat allen blanken mochten stemmen. dezelfde partij kwam aan de macht en bedacht dat alleen blanken de betere baanjes in de mijnen mchten hebben. zo is het begonnen en het ging van kwaad tot erger. bankjes waar op stond"europeans only". Het anc (de partij van nelson mandela, toendertijd advcaat) stond op en vond het belachelijk dat dit zomar kon nog steeds in de jaren 70.
Maar de regering had er geen boodschap aan en een jongerenafscheiding begon zich te wapenen, om de aandacht te krigen.
er werden overheidsgebouwen opgeblazen, en olitiek gevangenen gingen naar robben island, zo ook nelson mandela.
Daar hebben de topmannen uit die partij zichzelf opgeleiden diploma's weten te behalen, ze leerden het elkar.
tegelijkertijd brak later eind jaren tachtig de bom los. Hoe krijgt de zwarte beolking de aandacht als ze allicht 70% van de bevolking uit maakt? rellen door het hele land, het land onbestuur maken.
toen zijn er studenten pstanden geweest, en gevallen waarbij de blanke politie soms zomaar het vuur opende op vreedzame demonstranten. er kwamen nieuwe verkiezingen en sinds alleen blanken mochten stemen kwam er een nieuwe regering die eveneens blank was. om de rellen te stoppen gaf de regering de mensen in soweto (de grootste township van afrika en de enige plek waar zwarten mochten wonen) elektra. (de stroomfabriek stond in soeto maar de mensen hadden alleen stroom i de blanke gedeeltes)
De zwarten zagen het als aanmoediging om dor te gaan. en toen de egering het echt niet mer zag zitten lieten ze mandela vrij.
ze hadden daarvoor almet hem onderhandeld. met mandela vrij en onderhandelingn hoopte de regering de rellen te stoppen. maar er waren ditker blanken die begonnen te klooien en schietpartijen aanstichtten, zij wilden helemaalniet dat een zwarte wellicht het land zou gaan besturen. door het te boycoten liepn de discussies hoog op.
Beelden gezin van Zulu's die in 1990 in raditionele kledij tot de tand bewapend opzoek naar andere volken gingen, dor woonwijken heen.
uiteindelijk kwamen er na een stemming in de regering de eerste echte verkiezingen waarbij ook zwarten mochten stemmen. beelden gezien van mensen die in een ziekehuisbed kwamen stemmen, rijen kilometers lang, mar het kon de mensen niks scheln, ze hadden hier al zo lang op gewacht en het heeft zoveel gekost.
en zeer indrukwekkend museum, met lles op video en foto, heel god beeld gkregen van hoe het hier was.
en ht doet je niet echt trots zijn dat je blank bent, wat een malloten zijn die gasten hier geweest!
vervolgens een mooiboek voor susan gekocht(volgens mij vind je het echt een supermooi boek, maar ik ga niks verklappen) en zijn we doorgereden naar soweto.
daar uit de auto, gewoon rondgelpen, en ik vond het wederom super. je voelt gewoon hoe oprecht trots de mensen zijn voor hun erkenning. nog bij pirsy een zwarte kerel, zijn huis bekeken. gewoon een tv,wc, stereo, in zijn huis. maar wel heel klein huisje en de beste man bleef maar praten echt een heelerg grappige kerel, had volgens mij alleen een paar biertjes te veelop.
vervolgens door soweto gereden. alle mensen lachen en zwaaien naar ons, je kreeg er echt een heel erg warm gevoel van die vriendelijke mensen. plotseling rijdt er een porsche om de hoek. het is heel erg gek. nu hoeven de zwarten daar niet meer te wonen, maar de koopkracht van de zwarte bevolking neemttoe door oa BEE (een wet wat schrijft dat elk bedrijf minimal 20% zwart in management en 15% zwart opde werkvloer moet zijn. Ben je dat nit ben je in overtreding en kan je niet deelnemen aan projecten die ook maar iets met de regering te maken hebben (en de regering heeft nogal een vinger in de pap van het bedrijfsleven hier) ) en ondanks dat de evolking het zich nu kan permitteren tusen de blanken te wonen,vinden ze dat totaal niet gezelig. en gelijk hebben ze. de blanke zuidafrikaners zijn vaak een stelletje boeren en zoals ruud zegt er zitten een flink aantal beroepschagrijns tussen. terwijlin dat sowetkree je een sort vn gezellig camping gevoel, echt een zeer close communie.
De mensen zijn ook echt supertrots. we hebben daar ergens gegeten, in de straat van en tussen de huizen van desmond tutu
en waar nelson en winnie mandela hebben gewoont, en ik had wat snoepjes die ik aan e kinderen wilde geven die op me afkwamen toen ik nar h huis van desmond tutu keek, maar er werd mij op vriendelijke wijze even verzocht dat niet te doen. anders zouden de moeders na verloop van tijd namelijk aan hun kinderen moeten vragen waarom ze niet meer p school zijn. en de meneer wilde dat voorkomen zou worden dat ze dan zouden moeten zeggen "omdat ik naar de toeristen ga om te bedelen, want van hen krijg ik snoep en geld,niet van de juf".
Ik voelde me echt een domme lul.
Maar goed, lekker geten en weer op weg. door de mindere buurten van soweto, wat toch ndanks e golfplaten huizen niet zo erg is om te zien. je ziet drie mannen er op uit trekken om hout te kappen zodat hun vrouwen het huis leker warm kunnen stoken, een groot grasveld waar de kinderen voetbal spelen in hun eigen soweto tenuetjes, en ondanks de hoge crime-rates heb ik respect voor deze mensen. een zeer mooie ervaring rijker. Dezelfde avond naar joburg gereden en eerst een lekker pizzatje gegeten en een knolook brood met... inderdaad, brood en veeeeeeel knoflook. Vervolgens naar de meest luxe club van joburg geweest, de tiger tiger. ben je bijna afgestudeerd word je geweigerd voor een club.
Lamme lorre deed alsof ze mn vriendinnetje was en toen kwamen we wel binnen. thanks lorre!
Echt een supervette club.
gemiddelde leeftijd 26, zer groot, chique, en over bruggetjes en langs watervallen om bij de dansvloer te komen.
de flessen champagne vlogen om de oren en toen ik maurits op mijn nek nam, wist hij een mooie fles te bemachtigen van de dj!
Nog als een male lopen feesten en naderhand "we gaan nog niet naar huis" lope zingen, waarp de dj nog maar een zwengel aan zn draaitafel gaf.
als een malle lopen stampen daar, en al die gekke afrikaners en pakistaners ons proberen na te doen, superlachen!
daarna met zn alen "het is stil aan de overkant" lopen bleren en al die gekke afrikaners proberen mee te bleren echt superlachen.
Toen was het weeer welletjes en zijn we op huus angegan.
De volgende dag gewekt met de mededeling dat er een festivalop ons stond te wachten!
TEMPO"S!
Aangekomen, vor brakheid allemaal een biertje in de auto, en meteen weer dansen en verder gaan waar de nacht ervor gestoprt was. Supertof, alleen een beetje oud publiek, maar ja beter dan allemaallui van 16. Vet lopen dansen, allerlei bandjes buiten, en een dj die vet draaide binnen.
De drankjes vlogen weer om de oren en ikheb me weer uitstekend vemaakt, lopen klooien gek doen geintjes uithaln, ik heb weer deballen uit mijn broek gelachen!;)
Noutoen na een paar uur weer vrolijk aan de studie op t bedrijf en dat doet mij denken aan morgen, vroeg op om veel te doen, aaaii...
Ik stop
Allemaal de groetjes en to snel.

Rolf

• 04 Juli 2005 - 17:31

Wouter:

he pipo, mooi verhaal wel interesant om te lezen. succes de laatste twee weken. en we zien je snel. groeten wouter

• 09 Juli 2005 - 18:32

Ruud:

Onwijs mooie verhalen kerel. Wordt er oprecht jaloers door. Begrijp dat je rond de een entwintigste terug komt. Helaas ben er niet om je te verwelkomen, maar dat halen we dubbel en dwars in!! Geniet van je laaste weekjes. Take care ruud

• 13 Juli 2005 - 06:43

Murat:

Kan iemand mij vertellen wanneer Rolf exact terug komt? Groeten Murat

• 17 Juli 2005 - 17:10

Hessel:

He Roelof,

Als je zin hebt in een warm onthaal, moet je nog wel snel een keer laten weten wanneer je deze kant weer op komt...!